terjah aku. ke??

web site hit counter

July 25, 2010

Ukur baju dibadan sendiri??

Ape jadi kalau kita tak tahu ukur baju dibadan sendiri??


Kalau diikutkan memang payah nak ukur baju dibadan sendiri,

Tapi kemungkinan tetap ada , betol?


Berdasarkan topik kali ini, aku akan lebih cenderung mengupas perihal

“cerminkan diri terlebih dahalu”.

Jadi terus dengan isu ini,

Asam garam dalam kehidupan sehari-hari,

Aku masih tak boleh terima pada mereka yang menidakkan tiap-tiap satu kebenaran,

Yang mana, menidakkan apa yang sudah pun dijanjikan oleh NYA,


*aihhh..* mengeluh..


Apa yang kurang mengapa perlu disorokkan?


Atau mungkin, sepertinya hiasan cantik, tetapi tiruan.

Baik, bukan nak berbangga diri,

Tapi memang aku ini seorang yang lebih berterus terang mengadap kelemahan diri,

Aku tak pernah malu, kalau-kalau yang dipakai, hanya dipinjamkan.


Aku tak pernah segan-segan, cancel kan apa yang aku order dikedai makan kalau-kalau harganya aku tak mampu bayar.


*Pernah sekali bila tiba, “bang, sosej mc muffin 1!!”

Manager McD “itu saja?? Semua 7ringgit blablablalalallla~~~..”

Aku tak segan silu, “berapa??bukan 4ringgit??”

Manager McD “maaf dik, harini sabtu, itu price weekdays sahaja”

Aku bilang, “maaf bang, nain kali la saya order”, dengan senyum aku blah.

Semua sebab aku bawa hanya 4ringgit, yang lebih sapa nak bayar?? Rajin abang tuh nak buat amal kan??*

Atau lebih mudah, beli baju dipasar malam juga bukan apa-apa.


*senyum..*


Pada aku buat apa hendak malu kalau benar bukan taraf aku,

Kalau berduit lebih sikit, memang mahu saja aku berbelanja seperti air.


Tapi satu pertanyaan.

Masih perlu kah kau menidakkan kemampuan sendiri??


Lebih teruk,

Kalau hidup tak sesenang mana, tapi mahu pulak jadi orang kaya,

dalam mimpi pon tak apaaaaaaaaa!!!...


lebih dasyat,

kalau hidup tak punya hati, nak pandang orang hanya sebelah mata,

asal kau tak dianggap pape kedana.


Sikap apa yang menjadi tolenransi sehari-hari??

Takat mana pendidikannya??

Tapi jika dilihat mereka yang tak pernah mengenal abjad,

Menghargai sebutir beras, mengalahkan orang yang menang loteri.


*aduhh..* mengeluh sambil

menggeling kepala..


Nak kata orang, pandang cermin dulu,

Nak bandingkan orang, tengok kocek dahulu,

Nak jelingkan orang, cantik sangat ke muka tu?


Jangan,

Jangan dibeza-beza apa yang punya,

Seolah tak bersyukur dengan apa yang ada,

Ingat!! Itu hanya dipinjamkan saja,

Sekejap. Memang tak lama.


p/s: memang aku tak punya uwang, tapi aku masih boleh hidup dengan sederhana.

Hari-hari mendatang

Daisypath Anniversary tickers